Talkshow: Aan tafel over zorg en gezondheid in Alkmaar

Aan tafel over zorg en gezondheid in Alkmaar

Op dinsdag 12 mei organiseerde Noord- Holland Noord Gezond samen met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de talkshow Aan tafel over zorg en gezondheid in Alkmaar. Aan de hartvormige tafel werd gesproken over de ontwikkelingen in de zorg en wat we zelf kunnen doen om gezond te blijven.

Zorgen doe je met elkaar en dat is niet alleen een taak van zorgverleners. En niet iedere vraag is ook een zorgvraag. Er is veel aanbod in de regio waar je gebruik van kunt maken. Ook werd er gesproken over naar elkaar omkijken. Door gewoon een praatje te maken en je buren te leren kennen. De belangrijkste tip? Kijk ook of er iemand in je omgeving kan helpen. Voor veel vragen heb je niet altijd zorg nodig

Bekijk de opnames hiernaast

Tijdens de talkshow zijn opnames gemaakt. Je kunt de volledige talkshow hiernaast terugkijken. 

Onze tafelgasten aan het woord

Stichting Wij zijn BROER!

Mike Oprichter WIJ ZIJN BROER! “Ik weet hoe het voelt om vast te lopen. Mijn jeugd was onrustig en ik heb zelf ervaren hoe moeilijk het kan zijn om de juiste hulp te vinden. Daardoor begrijp ik veel jongeren die worstelen met psychische problemen, gedragsproblemen of verslaving. Bij Wij zijn BROER! laten we jongeren voelen dat ze er niet alleen voor staan. Veel van hen hebben al vaak gehoord wat er ‘mis’ met ze is. Daarom beginnen wij met luisteren naar hun verhaal, zonder oordeel, maar met respect en eerlijkheid. Eerst verbinden en daarna behandelen. Ik geloof dat écht contact het verschil kan maken.“

Katharina (ervaringsdeskundige, rechts afgebeeld) en Brenda (Consulent WelzijnWonenPlus)

Katharina: “In de coronaperiode werd ik depressief en liepen mijn financiële problemen op. Uiteindelijk heb ik gelukkig de stap genomen om het bespreekbaar te maken. Ook al is er misschien schaamte, ik kan dit iedereen aanraden. Ik hoop dat mijn verhaal laat zien dat hulp vragen een kracht is. Ik werd door de dokter aan consulente Brenda gekoppeld en toen ze langskwam, voelde ik me direct gezien.”

Brenda: “We nemen de tijd om elkaar te leren kennen en inventariseren wat er nodig is: Wat speelt er? Waar kunnen we bij helpen? Naar wie kunnen we je doorverwijzen, maar ook: Wat kun je zelf? Voor Katharina was het bijvoorbeeld belangrijk om de regie te houden, dus die lieten we bij haar. Ik ben blij om te zien dat Katharina stap voor stap weer de sterke vrouw aan het worden is die ze eigenlijk is.”

Halima, sociaal cultureel werker

Halima: “Ik kan iedereen echt aanraden om eens naar een wijkcentrum te komen, zeker als je je soms alleen voelt of behoefte hebt aan contact. Bij wijkcentrum Mare Nostrum organiseren we koffieochtenden met leuke workshops of voorlichting over bijvoorbeeld gezonde voeding of valpreventie. Daarnaast organiseren we bijvoorbeeld etentjes en film-en muziekavonden. Ik geloof in de kracht van ontmoeting. Mensen voelen zich weer onderdeel van een gemeenschap, worden zelfstandiger en er ontstaan regelmatig vriendschappen. Mijn doel? Samen een familie vormen en een plek creëren waar iedereen welkom is.”

De tafel in Schagen

Wist je dat we eerder ook een talkshow in Schagen hebben georganiseerd? Ook deze versie kun je uitgebreid terugkijken via de knop hieronder.